Apukám új hobbija, és a gumiabroncs mizéria

Édesapám úgy döntött, hogy a nyugdíjas éveit valami egészen mással fogja tölteni, mégpedig azzal, hogy régi, már-már oldtimer kisteherautókat fog felújítani, majd eladni. Mindig is rajongott azért, hogy alkosson valamit, ráadásul valami hasznosat, amit ezzel az új hobbyval meg is valósít. El is kezdte felkutatni az internetet a használt, felújításra váró teherautók után. Leginkább klasszikusokat keresett, de talált egy-két igazán különleges darabot is. Mivel a hely szűkös volt a járművek tárolására, és a szerelési munkákhoz, így egyszerre mindig csak eggyel foglalkozott. Eleinte nehézkesen ment neki, főleg az alkatrészek beszerzése, de még a mindennap használt gumiabroncsokat is döcögősen találta meg.
Ekkor – gondoltam -, hogy segítek neki, nehogy kedvét szegjék a felmerülő problémák, úgyhogy elkezdtem fellapozni az internetet gumiabroncs ügyben.  Találtam is egy remek honlapot, a www.gumidiszkont.hu weboldalt, ahol számtalan gumiabroncs közül választhatunk. Természetesen vannak külön személy- és tehergépkocsihoz használható abroncsok. Ezekhez mind részletes leírás is tartozik, amelyek nélkül hozzá se kezdjünk a rendeléshez, ugyanis az autógumi egy olyan eszköz, amelyet hosszútávra vásárolunk, és nagyban függ tőle a biztonságunk – és másoké is!www.gumidiszkont.hu

Ahogy néztem a honlapot, rá kellett ébrednem, hogy a készítők nem bízták a véletlenre a dolgokat, ugyanis tényleg minden tudnivaló fent volt részletesen kifejtve, így minden érthető volt számomra, amikor a gumikat kezdtem el böngészni. Mivel speciális abroncsokat kerestünk, ezért még részletesebben bele kellett ásnom magam az információkba. Számtalan olyan dolgot olvastam, amikről eddig még nem is hallottam. Az egyik ilyen volt az a számsor, amely a gyártási időt adja meg, illetve olvastam még a felfutási irányról. Utóbbi azt jelenti, hogy a gumikon a V-alakú mélyedésnek megadott irányban kell állnia, ugyanis, ha nem megfelelően érintkezik az aszfalttal, akkor az ún. aquaplanning jelensége lép fel. Ezt azt jelenti, hogy az autó úszni kezd a vizes aszfalton, mert a víz nem szorul ki a résekből, és egy vékony felület keletkezik a gumi és az aszfalt között. Ezt a felfutási arányt lehet, hogy érdemes otthon is ellenőrizni.
Sokat olvastam még a honlapon arról, hogy miként kell szemrevételezni egy abroncsot a használat során, rendszeresen. Sokan esünk abba a hibába, hogy nem nézzük meg a mindennapi használat után, pedig igenis kéne. Többek között lehet rajta olaj- vagy üzemanyag folt, ami nem csak csúszásveszélyes, hanem a gumi anyagával képes kémiai reakcióba lépni. Mivel a hazai utak amúgy is göröngyösek, rendszeresen lehetnek az abroncsokon fizikai sérülések: repedések, vágásszerű rések, amikből később, nagyobb sebességnél akár komoly problémák is lehetnek, akár balesetet is okozhatnak. Szóval, tényleg nagyon fontos a rendszeres ellenőrzés!

Miután végigolvastam a honlapot, rátértem édesapám projektére, hogy gumikat rendelünk a felújított kisteherautóra. Örült annak a lehetőségnek, hogy házhoz hozzák, ugyanis ezek nagyméretűek, és nehéz lenne elhozni őket a telepről, de legalábbis macerás.
Nem sokkal azután, hogy rányomtunk a rendelés gombra hívtak is a cégtől, hogy véglegesítsük a rendelést, és fixáljuk a szállítás időpontját. Mondták, hogy akár már másnap is tudnak szállítani, de végül abban állapodtunk meg, hogy egy hét múlva jöjjenek, ugyanis még nincs abban az állapotban a jármű, hogy rákerüljenek a kerekek. Semmi akadálya nem volt a kérésünknek, úgyhogy egy hét múlva hozták a kívánt gumikat. Apukám öröme volt a legnagyobb, amikor a felszerelt kerekekkel kigurult a műhelyből a járgány, és ment vele egy kört. Mivel ez volt az első, úgy döntött, hogy ezt megtartja magának, ugyanis annyira a szívéhez nőtt a munka során, hogy nem tudott volna megválni tőle. Ezek után – természetesen – már csak ettől a gumis cégtől rendelte az abroncsokat a többi teherautóhoz is.